Hvordan tjener Spiir penge?

Grundlaget for vores projekt var at række ud og hjælpe så mange danskere som overhovedet muligt. Spiir har fra starten af været tænkt som en folkelig økonomitjenste, som gør det nemt at få styr på pengene og giver en god følelse af at være i kontrol. Den måde vi beskriver projektet overfor os selv er oftest som et slags public-service projekt, der gavner samfundet.

Vores første mål har været at puste liv i servicen og fokus er derfor naturligvis på vækst. Vi har af denne årsag ikke endeligt afgjort en forretningsmodel. Men de muligheder vi kigger på, bliver allesammen vurderet ud fra om de går i spænd med vores overordnede mål om at hjælpe og at gøre en forskel. Her er vores kriterier:

  1. Privatlivets fred må ikke krænkes. Vi udleverer aldrig dine private oplysninger til tredjepart og spammer naturligvis heller ikke.
  2. Hvis forslaget involverer brugeren, så skal det være relevant og nærværende for denne.
  3. Spiirs kerneværdier, som er:
  1. Vi tror på social ansvarlighed
  2. Vi er på forbrugernes side
  3. Vi ønsker at give folk bedre livskvalitet
  4. Vi brænder for sagen
  5. Vi hædrer åbenhed og ærlighed i alt, hvad vi gør og siger, både internt og eksternt
  6. Vi er ydmyge, men beslutsomme over for opgaven og vores interessenter

De fleste af de modeller, vi har drøftet, er baseret på en grundide om, at både du og Spiir skal få noget ud af forretningen. Hvor Spiir tager en lille del af kagen, og du tager den største.

Derfor er det vigtigste for os at udstråle tilgængelighed og en afholdenhed i forhold til gængse kommercielle teknikker til at 'opsælge' betalingsmodeller i online-tjenester. Selvom det har været en svær beslutning, så valgte vi tidligt at Spiir skulle være en gratis tjeneste. Svær fordi det betyder vi ikke har en simpel liniær forretningsmodel ala “hver kunde giver 59 kr. pr. måned” og fordi det er svært at kommunikere tillidsfuldt, hvis det er utydeligt, hvad tjenesten skal tjene penge på. 

Men vores holdning har været, at vi sagtens kan finde forretningsmodeller, som gavner brugeren og giver Spiir et levegrundlag. Præmissen for en en god forretningsmodel er at skabe merværdi i trekantsformationen: bruger, Spiir og forretningspartner. Det kan man gøre på mange måder, hvor alle tre parter får tilført mere værdi og er glade.

Vores første tanke var, at Spiir som projekt gavnede bankerne og at de så nok værdi i det til at være med at til finansiere servicen. Det har vi brugt vores første 2 år på at sande ikke vil ske. Derfor har vi kigget efter andre måder at finansiere projektet på. Fx. har vi kigget på anonymiseret forbrugsstatistik. Spiir vil kunne bidrage til mere præcis forbrugsdata hos bl.a. Danmarks Statistik og det har en værdi. Det er dog ikke noget vi er gået videre med pt., da det er komplekst og med juridiske begrænsninger. I stedet kigger vi nu på, hvordan vi kan hjælpe med at gøre de tunge poster på budgettet billigere for Spiir-medlemmer. Vi har således forhandlet en meget attraktiv grupperabat på forsikringer til Spiir-medlemmer only. Det mener vi er til gavn for brugeren, forsikringsselskabet som får kunder, der vil arbejde med deres økonomi og Spiir som får lidt at kagen.

Stadig brug for hjælp? Kontakt os Kontakt os